“Laat ze zien wat er mogelijk is”

Docent Emmanouela over rolmodellen, doorleren en het belang van worden wie je bent

Interview | vo | WWJB

“Ik zeg weleens tegen mijn klas: jullie zijn een verlengstuk van mijn familie.” Docent Emmanouela Massali vertelt een verhaal dat draait om liefde voor het vak én voor haar leerlingen. Op school is ze veel meer dan alleen een docent: ze is een voorbeeld, een vertrouwd gezicht en misschien wel het belangrijkst: iemand die onvoorwaardelijk in haar leerlingen gelooft. In haar klas staat alles in het teken van zelfvertrouwen, veiligheid en de vrijheid om te worden wie je bent.

“Voor sommige kinderen is school de enige veilige plek”

Veel van de leerlingen op haar school hebben een rugzakje. Emmanouela en haar collega’s zetten daarom vol in op relatie en vertrouwen. “Wij zijn doeners. We werken veel buiten, leren door te doen. Maar je kunt pas leren als je je veilig voelt.” Haar lessen zijn praktisch, maar altijd met aandacht voor de persoon. “Ik vraag altijd: wat vind je leuk? Wat is je hobby? Sommige leerlingen weten dat niet eens. Dan begin je klein en dan hoop je dat er iets begint te sprankelen.”

“Een vrouw met een kettingzaag? Waarom niet?”

Als vrouw in een vooral mannelijke sector vindt Emmanouela het belangrijk om zichtbaar te zijn. “Ik heb een kettingzaagdiploma, ik draag sieraden, ik rij op een motor. Ik laat zien: het mag allemaal tegelijk. Dat vertel ik mijn leerlingen ook: je mag zijn wie je bent.” Ze ziet hoe krachtig het is als jongeren zichzelf herkennen in iemand voor de klas, zeker als dat iemand is die afwijkt van het stereotype. “De meeste kinderen zien mannen in technische beroepen. Dan werkt het als je iemand ziet die laat zien: zo kan het óók.”

“De gastles gaf energie: dit moeten we ieder jaar doen”

Onlangs kreeg Emmanouela’s klas een gastles van de alliantie Worden Wie Je Bent. Zelf deed ze actief mee, maar ze had de les dit keer niet zelf ontworpen en dat vond ze spannend. “Het was nieuw voor mij. Toch maakte de les diepe indruk. “Je zag ze denken: wow, dat wil ik ook. Of: dat kan dus ook.” Een vrouwelijke professional vertelde over haar werk in de bouw. “De kinderen hingen aan haar lippen.’’

“Geef deze lessen juist op het praktijkonderwijs”

Emmanouela pleit ervoor om de gastlessen elk jaar aan te bieden en juist op scholen als die van haar. “Deze jongeren horen te vaak dat ze niet meetellen. Dat ze ‘de afvallers’ zijn. Maar ik zeg altijd: wees trots op wie je bent. Ze ziet dat zulke lessen leerlingen inspireren om breder te kijken. “Misschien worden ze stratenmaker of hovenier, prima. En als ze daarna denken: ik wil doorleren, dan moeten ze weten dat dat kan.

“Mijn grootste wens? Dat ze terugkomen als rolmodel”

Wat ze haar leerlingen het liefst meegeeft? Geloof in eigen kunnen. “Sommigen denken: mijn toekomst ligt al vast. Maar dat is niet zo. Je kunt altijd kiezen.” “Ik hoop dat ze terugkomen. Dat ze hun verhaal komen vertellen aan de volgende generatie. Dan weet ik: het is gelukt. Dan weet ik: zij zijn geworden wie ze zijn.”

Haar boodschap aan collega-docenten:

“Organiseer die gastles. Laat leerlingen vrouwen zien die werken in de techniek, de bouw, het groen of de IT. Bedrijven staan te springen om deze jongeren. Laat ze zien wat er mogelijk is.”

Meer weten over de gastlessen van Worden Wie Je Bent?

Bekijk ons gratis aanbod en geef je klas op voor het nieuwe schooljaar.

Contact

Meld je aan voor onze nieuwsbrief