verslag | vo/mbo | WWJB
Ontdek als onderwijsprofessional welke bias jij onbewust de klas in meeneemt. Werk aan meer gelijke kansen en een veilige leeromgeving. Speel de Bias Buster en meld je team nu aan!
verslag | vo/mbo | WWJB
Want ook al wil je elke leerling gelijk behandelen: onbewuste aannames (bias) spelen altijd mee, ook rondom genderstereotypen. En juist die beelden beïnvloeden de keuzes die leerlingen durven maken én hoe veilig zij zich voelen in de klas. Het verschil maak je door je daarvan bewust te worden, erover in gesprek te gaan met jezelf, collega’s en leerlingen én vooral door anti-bias tegenmaatregelen te nemen.
In vier lokalen met gemixte teams begonnen de docenten wat voorzichtig. Maar na de warming-up was de energie voelbaar. Er werd gelachen, nagedacht en soms ook even stilgestaan bij confronterende inzichten.
Centraal stond een interactieve game. In 1,5 uur kregen de teams een puzzel voorgeschoteld die ze konden ontrafelen met behulp van clues over bias. Het leverde herkenning en verrassing op:
“Ik dacht dat ik er goed in was, maar werd toch verrast door mijn eigen blinde vlekken.”
“Soms zijn het juist leerlingen die ons wijzen op onze bias en dat is waardevol.”
“Super leerzaam. Confronterend, maar precies dat zet je aan het denken.”
“Ik dacht dat ik goed bezig was, maar ik leer nu dat er toch nog wel heel veel verstopt zit.”
“Ik ga hierna meer letten op mijn eigen vooroordelen.”
Het ging niet alleen over persoonlijke inzichten, maar ook over het grotere geheel. Het systeem rondom leerlingen kan hen net zo goed belemmeren als stimuleren. Het kan zorgen voor onveiligheid of juist juist steun en erkenning. Zoals een facilitator zei: “Het grootste cadeau dat je je leerlingen kunt geven, is bijdragen aan systeemverandering. Zodat zij echt kunnen zijn wie ze zijn.”
De inzichten bleven niet theoretisch: docenten gaven aan met heel praktische stappen aan de slag te willen. Zoals beter letten op hoe groepjes worden samengesteld en wie daarin een leidersrol krijgt. Of zich afvragen aan wie ze bepaalde vragen stellen (vraag ik eigenlijk ook de voetballende meiden of ze dit weekend gaan spelen?). Ook noemden ze bewuster omgaan met de complimenten die ze geven én kritisch kijken naar de posters die in het technasium hangen.
De Bias Buster liet zien dat iedere docent weleens handelt vanuit een vooroordeel en dat juist dát gesprek waardevol is. Docenten gaven aan de inzichten mee te nemen naar hun team, hun mentorlessen en hun eigen klaspraktijk. Want alleen door je eigen blinde vlekken onder ogen te zien, kun je leerlingen de ruimte geven om volledig zichzelf te zijn.
Ontdek als onderwijsprofessional welke bias jij onbewust de klas in meeneemt. Werk aan meer gelijke kansen en een veilige leeromgeving. Speel de Bias Buster en meld je team nu aan!