Interview | po/vo/mbo | WWJB
Mail haar via info@wordenwiejebent.nl Bekijk ook de tips op de zelf doen-pagina via https://www.wordenwiejebentopschool.nl/zelfdoen/
Interview | po/vo/mbo | WWJB
“Al van jongs af aan was ik onder de indruk van grote apparaten en processen. Tijdens mijn studie chemical engineering, waar ik vaak de enige vrouw in de groep was, trok vooral de olie- en gasrichting me, omdat ik dacht: daar zal altijd werk zijn. Toen was ik al toekomstgericht. Ik haalde mijn propedeuse in één keer en groeide uit tot projectleider bij groepsopdrachten. Daarbij bleef ik trouw aan mezelf: ik ging gewoon naar school op mijn hakken en met nagellak. Daar kreeg ik wel eens opmerkingen over, maar gelukkig grepen docenten in.”
Ze werkte vervolgens enkele jaren in de technische sector en bewees daar haar plek. “Toch kwam ik in mijn carrière zoveel hordes tegen dat ik mijn energie ergens anders op wilde richten. Op iets waar ik de impact kon zien. En toen kwam ik uit bij VHTO en Worden Wie Je Bent.”
Ook zonder een uitgebreid traject kunnen docenten volgens Andju al veel verschil maken. Ze noemt drie dingen die iedereen kan toepassen:
1. Reflecteer op je eigen vooroordelen. Hoe spreek je leerlingen aan? Geef je ander advies aan jongens dan aan meiden?
2. Check je klaslokaal en lesmateriaal. Wat hangt er aan de muur? Welke voorbeelden gebruik je in je lessen? Worden daarin alleen traditionele rollen getoond?”
3. Maak afspraken met je klas. Wat vinden we belangrijk in hoe we samenwerken? Hoe zorgen we dat iedereen zich veilig voelt?
“Het zijn kleine stappen, maar ze maken een groot verschil voor hoe leerlingen zich voelen.”
September is een belangrijk moment voor scholen: de start van het schooljaar. En dat is niet zomaar, legt Andju uit. “De eerste weken noemen we niet voor niets de gouden weken. Het is hét moment om de toon te zetten. Hoe gaan we met elkaar om? Wat vinden we belangrijk in de klas? Het is de kans om een veilige en sociale leeromgeving te creëren.” Die sociale veiligheid is onlosmakelijk verbonden met het loslaten van hokjesdenken. “Zodra we leerlingen in stereotiepe hokjes duwen, zoals jongens in techniek en meiden in de zorg, belemmeren we hen om verder te kijken naar wat er nog meer mogelijk is. Dat beperkt hun ontwikkeling en kan ook leiden tot uitsluiting of pesten. Terwijl we juist willen dat ieder kind zich welkom en vrij voelt.”
Andju werkt dagelijks met docenten, schoolteams en onderwijsprofessionals. “Mijn rol is om met scholen mee te denken. Wat speelt er? Wat willen ze veranderen? En hoe kunnen wij vanuit de alliantie helpen met concrete tools, workshops of gewoon een goed gesprek.” Scholen kunnen bijvoorbeeld gastlessen, inspiratiesessies of een genderscan aanvragen. “Na afloop plannen we altijd een evaluatiemoment. Wat heeft het losgemaakt? Wat vraagt opvolging? We blijven graag betrokken om verdere stappen mogelijk te maken.”
Een mooi moment om kennis te maken met Worden Wie Je Bent is de bijeenkomst op 24 september. “Tijdens deze dag gaan we samen met andere scholen in gesprek over sociale veiligheid en gendergelijkwaardigheid in het onderwijs. Iedereen is welkom: po, vo en mbo. En deelname is gratis.” Aanmelden kan via dit formulier of rechtstreeks via Andju.
Wat motiveert Andju het meest? Het effect dat haar werk heeft op leerlingen. “Onze slogan is niet voor niets: keuzevrijheid nu is de beste keuze voor later. Door ruimte te geven aan talenten en interesses help je leerlingen om te groeien tot wie ze echt willen zijn. En daar draag jij als docent direct aan bij.”
Mail haar via info@wordenwiejebent.nl Bekijk ook de tips op de zelf doen-pagina via https://www.wordenwiejebentopschool.nl/zelfdoen/