WWJB-weetjes | po/vo/mbo
Wist je dat...
De meeste docenten zullen al hun leerlingen evenveel voorspoed en succes gunnen tijdens hun schooltijd en daarna. Niemand zal groepen leerlingen bewust kansen onthouden – daarvoor ga je niet in het onderwijs werken.
Het is dan ook pijnlijk te ontdekken als je dat toch blijkt te doen. Het is logisch, we doen dit allemaal, zo is onze maatschappij gegroeid. Toch zijn de meeste mensen zich er niet van bewust hoe verschillend we meiden en jongens benaderen.
“Waar zit dan het probleem?”
In onderstaande Wistjedat’jes lees je ultrakorte conclusies uit diverse onderzoeken,
om aan te geven waar ‘Worden Wie Je Bent’ over gaat.
-
Schoolboeken
Als in een schoolboek 10 vrouwen voorkomen, staan er 15 mannen in.
Vrouwen in schoolboeken zijn vaak bezig met verzorgende en huishoudelijke taken.
Mannen in schoolboeken zijn meestal aan het werk, vaak in een technisch beroep.
-
Moeilijke vragen
Jongens krijgen in de les vaker uitdagende vragen en constructieve feedback. Ze krijgen hierdoor meer kansen dan meiden om te leren.
-
Beoordelingen
Leerlingen die hetzelfde presteren op een toets, krijgen niet altijd dezelfde cijfers van de leerkracht.
De groep waarvan de leraar (onbewust) verwacht dat die het meeste talent heeft voor het betreffende vak, krijgt betere beoordelingen.
-
Profielkeuze
Onderzoeksvraag aan decanen en docenten over een onbekende leerling:
“Thomas zit in Havo 3 en moet een profielkeuze gaan maken. Hij wil graag een Natuur en Techniek profiel kiezen, maar twijfelt of hem dat lukt. Hij staat gemiddeld een 5 voor wiskunde en een 6 voor natuurkunde en scheikunde. Wat voor advies zou deze leerling op uw school krijgen?”
Conclusie: 74% van de docenten/decanen geeft Thomas een positief advies.“Anouk zit in Havo 3 … [dezelfde vraag]”
Conclusie: 41% van de docenten/decanen geeft Anouk een positief advies.
-
Straf
Meiden krijgen minder vaak straf, ook als ze zich hetzelfde gedragen als jongens.
-
Sportief
Meiden die veel aan sport doen, lopen het risico om minder leuk gevonden te worden door hun leeftijdsgenoten. Zeker wanneer zij een typische ‘jongenssport’ doen.
Jongens die niet sportief zijn, worden vaker gepest en buitengesloten.
-
Geletterd
Jongens verliezen vaak hun interesse voor lezen, taal en creatieve vakken als zij ervaren dat hun omgeving vindt dat dit niet past bij de ‘jongens-norm’.
-
Technisch
Meiden verliezen vaak hun interesse voor exacte vakken, techniek, politiek en sport als zij ervaren dat hun omgeving vindt dat dit niet past bij de ‘meisjes-norm’.
-
Slim
Kleuters hebben ongeveer dezelfde interesses; er is weinig verschil tussen meisjes en jongetjes.
Vanaf ongeveer 6 jaar gaan leerlingen geloven dat jongetjes slimmer zijn dan meisjes.
Vanaf die leeftijd gaan ze ook andere interesses tonen.
-
Onzeker
Meiden betwijfelen tijdens hun hele schooltijd vaker of ze wel de capaciteiten en het talent hebben voor exacte vakken. Zelfs als ze daar goede cijfers in halen.
-
Mooi
Onze maatschappij waardeert het als meiden er aantrekkelijk uitzien. Als meiden erg hun best doen aan deze norm te voldoen, doen ze zich in de klas soms dommer voor dan ze zijn, wat ze uiteindelijk zelf ook gaan geloven. De buitenwereld ziet ze dan inderdaad als weinig intelligent, maak ook als minder aardig en sportief.
-
Dominant
Onder de ‘jongensnormen’ valt onder meer: onafhankelijkheid, dominantie en stoerheid en het niet-tonen-van-emoties. Hierdoor zijn jongens minder geneigd om hulp te vragen. Ook vertonen ze vaker storend gedrag in de klas. Dit heeft negatieve gevolgen voor hun schoolprestaties en hun welzijn.
-
IJverig
Jongens die zich inzetten voor schoolwerk, voldoen niet aan de mannelijkheidsnorm. Ze lopen het risico om gepest te worden.
-
Onzichtbaar
Lhbti+ en non-binaire leerlingen herkennen zichzelf bijna nooit in de lesmaterialen, en leraren weten vaak weinig van genderidentiteiten. Deze leerlingen voelen zich vaak onzichtbaar en onveilig.
-
Agressief
Leerkrachten vinden fysieke agressie tussen jongens vrij normaal. Jongens die aan de leerkracht vertellen regelmatig slachtoffer te zijn van fysiek pesten, worden vaak niet serieus genomen.
-
Pestkop
Leerkrachten vinden relationeel pesten door meiden vrij normaal.
Tegen gepeste jongens wordt vaak gezegd dat ze beter voor zichzelf moeten opkomen.
Gepeste meisjes “moeten er niet zo overdreven op reageren”.
-
Mevrouw/meneer
Jongens halen hogere cijfers voor Nederlands en Frans als de docent een man is.
Meiden halen hogere cijfers voor wis- en natuurkunde als de docent een vrouw is.
Dit zijn vakken waar genderstereotypen over heersen.
Een rolmodel van het eigen geslacht kan leerlingen helpen om te geloven in hun eigen kunnen.
-
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Meisjes en vrouwen die vertellen over seksueel grensoverschrijdend gedrag dat ze meemaakten, worden niet altijd serieus genomen.
Meiden die dit overkwam krijgen bijvoorbeeld als reactie:
“ach ja, meisjes plagen – kusjes vragen” of
“heb je dat ook zelf niet een beetje uitgelokt?”.
-
Op stage 1
Mbo-studenten Nora en Luuk sturen hetzelfde cv naar stagebedrijven. Nora maakt meer kans aangenomen te worden dan Luuk.
-
Op stage 2
a. ‘Wat moet jij nou in de zorg? Kan je niet beter iets in de economie of techniek gaan doen?’
b.‘Wat moet jij nou in de techniek? Kan je niet beter iets in de zorg of iets met kinderen gaan doen?’a. Veel voorkomende reactie als een jongen stageloopt in de zorg of kinderopvang.
b. Veel voorkomende reactie als een meisje stageloopt in de technische sector.
-
Niet 'voldoende' voldoen aan de normen
Lhbti+ leerlingen voldoen soms minder aan de ‘jongensnormen’ en ‘meisjesnormen’.
Zij worden vaker gepest dan niet-lhbti-leerlingen, door klasgenoten én schoolpersoneel.
Ze hebben vaak een minder goede relatie met klasgenoten en schoolpersoneel.
Zij hebben vaker te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Ze ervaren minder steun van de mensen om hen heen.
Ze durven pestgedrag minder vaak te melden.
Ze hebben veel vaker (grote) psychische problemen.
Wil je hier meer over weten? Wil je begrijpen hoe dit werkt, leren hoe je hier als docent iets aan kan doen, onderzoeken of er op schoolniveau bewustwording kan komen – of er iets kan veranderen?
Overleg dan eens met ons wat wij voor jou of je school kunnen betekenen. Je kunt ons bellen of mailen.
Contacpagina